Taukovihko

Hallituksen koulutuspolitiikan kahdet rumat kasvot

Hallituksen koulutuspolitiikalla on kahdet kasvot ja kummatkin ovat rumaa katsottavaa

 

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen twiittasi tänään tiukasti, että hallitus ei aio puuttua koulujen työhön kurinpidon osalta. Suora lainaus twiitistä oli  

 

"Tehdäänpä vielä yksi asia selväksi: emme ole höllentämässä koulujen kurinpitoa. Emme kertakaikkiaan."

 

Alkuperäinen twiitti löytyy täältä.

 

Asia liittyy lapsiasiainvaltuutettu Tuomas Kurttilan haastatteluun aiemmin Ylellä. Uutinen löytyy alla olevasta linkistä. Kurttila arvosteli erityisesti hallituksen kuntien tehtäviin liittyvää säästöohjelmaa, jonka osana on tarkoitus muokata oppilashuoltolakia ja esimerkiksi mahdollistaa järjestyssääntöjen tekeminen vapaaehtoiseksi.

 

Ylen uutinen.

 

Kokoomuksen Sanna Lauslahti, joka ennen vaaleja kertoi kovaan ääneen Ison Omenan yleisötapahtumassa ettei Kokoomus ole menossa hallitukseen, joka jatkaa koulutuksen alasajoa, komppaa Grahn-Laasosta omassa tekstissään. Hänen mielestään oppilashuoltolaissa olisi enemmänkin tarkasteltavaa ja Lauslahti tiivistääkin oman asiansa varsin selkeästi. 

 

"Turvallisen oppimisympäristön turvaaminen vaatii tiettyjen suunnittelutehtävien hoitamista. Suunnitelmien olemassa olon seuraamisen sijaan tulee siirtyä vaikutusten seuraamiseen."

 

Eli Lauslahden mielestä kouluilla ei tarvitse olla suunnitelmaa vaikkapa kiusaamisen ehkäisemiseksi tai järjestyshäiriöihin puuttumiseksi. Riittää kun tarkastellaan mitä koulussa tapahtuu. Suunnitelmat ja valmisteleva tai ennakoiva työ toki ovat hallituksen toiminnassa muutenkin kirosanoja, joten tämä on täysin linjassa sen kanssa.

 

Lauslahden artikkeli Debatti-verkkolehdessä.

 

Mitä tämä kaikki sitten oikeastaan tarkoittaa?

 

Se on puhtaasti poliittisten irtopisteiden keräämistä. Hallitus yrittää jotenkin vakuutella pyrkivänsä vähentämään opettajien suunnittelutyötä ja lisäävänsä jotenkin näin mystisesti oppilaiden ja opettajan kohtaamiseen käytettyä aikaa.

 

En tiedä miten sen voisi sanoa jotenkin poliitikkojen kielellä, mutta yritetään.

 

Nämä asiat eivät ole toisensa poissulkevia asioita. Ne eivät ole suoraan verrannollisia keskenään. Paljon tärkeämpää olisi huolehtiä ryhmäkokojen pysymisestä riittävän pieninä, riittävistä henkilöresursseista ja ennakoivasta ja nopeasta puuttumisesta ongelmiin Ennen kuin ne ovat sillä tasolla, että opetusministerin pitää puhua oppilaan erottamisen helpottamisesta.

 

Eli ytimekkäämmin kirjoitettuna:

Hallituksen suunnitelmilla ja korulauseilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

 

Vielä vähän tiivistetymmin:

Grahn-Laasonen ja Lauslahti puhuvat täyttä sontaa.

 

Sana vittuilu on aika suorasti kirjoitettu, mutta siltä tuntuu ministeri Grahn-Laasosen ulostulot, kun hän yrittää OAJ ratsunaan vedota jotenkin opettajien työtaakkaan ja olla sankaritar valkealla opetussuunnitelmalla pelastamassa uupuneita kansankynttilöitä. No ensinnäkään opetussuunnitelma ei ole nykyisen opetusministerin perua, vaikka viime aikojen ulostulojen perusteella näin voisi hyvinkin kuvitella. 

 

Sen sijaan ylimitoitetut ja alirahoitetut koulutuksen kärkihankkeet täysin typerine laitetavoitteineen ilman pedagogista sisältöä ovat täysin tämän nykyisen koulutusvastaisen ja yksinkertaisia idiotismeja suosivan hallituksen käsialaa. Saman hallituksen, jonka opetusministeri osaa puhua koulutuksesta vain valtiovarainministerin apunuken suulla.

 

Grahn-Laasonen leikkaa koulutukselta ja erityisesti perusopetuksen ryhmäkokoon korvamerkityistä rahoista muiden rahojen lisäksi. Samaan aikaan heikennetään lasten mahdollisuuksia iltapäivähoitoon maksujen korotuksilla ja vedetään kunnilta pois erityisesti liikuntaan-, nuorisotyöhön ja kirjastoihin liittyviä tehtäviä. Kaikki on suoraan rahasta ja lasten ja nuorten tekemisestä ja elämästä pois.

 

Sitten tullaan hymyilemään, kuinka halutaan keventää opettajien työtä vähentämällä jotain kuvitteellisia päällekkäisiä suunnittelutöitä, joita ei viitsitä eritellä sen tarkemmin. No miksei eritellä... Koska silloin jouduttaisiin kertomaan, että ei me olla tätä vielä mietitty pätkääkään, kunhan yritetään joskus kuulostaa siltä, että ymmärrettäisin jotain koulumaailmasta. 

 

Opettajien suunnittelutyö on joskus turhauttavaa. Erilaiset palaverit ja visiot voivat tuntua sellaisilta, ettei niistä ole juuri sillä hetkellä mitään hyötyä, kun iltapäivän viimeisinä tunteina laitetaan pilkkua oikeaan kohtaan. Opettajat kuten ihan varmasti muutkin, kokevat työssänsä välillä niitä fiiliksiä, joita kaikki muutkin.

 

Tähän täkyyn yrittää nyt kokoomuksen koulutusvihamielinen porukka tarttua. Se yrittää vedota opettajan tunteisiin ja johonkin mystiseen perustyöhön, jota ei muka saisi tehdä enää. Aivan kuin maailma olisi täynnänsä vain luokkia, joista pitää erottaa lapsia. Vedotaan sellaisiin uhkakuviin, jotka eivät suurimmalle osalle ole realistisia, mutta joita jokainen on joskus elämässään miettinyt.

 

Ja kaiken takana, tekopyhien hymyjen, OAJ-kättelyiden ja raikkaan populismin kulisseissa hymyilee valtiovarainministeri, jonka säästötyötä tehdään normipurkujen nimellä. Meidän opetusministerimme ja nyt myös moni puoluetoverinsa on osoittanut, ettivät välitä koulutuksesta tai perusopetuksesta. Monesti saa myös käsityksen, etteivät he edes ymmärrä siitä. Sen sijaan puolueensa sisäisessä valtapelissä ja puolten valitsemisessa ovat vahvasti mukana. Sääli ettei se puoli ole lapset, nuoret ja tulevaisuus.

 

Hallitus ajaa koulutuspolitiikkaansa kaksilla rattailla. Sääli, että se onnistui bluffaamaan OAJ:n mukaansa tähän säälittävään säästökuuriin, jonka vaikutukset tulevat osumaan jo nyt niihin, jotka tarvitsisivat eniten apua. Sattumoisin useasti nämä samat ihmiset ovat niitä, jotka tarvitsevat muutenkin yhteiskunnan tukitoimia. Niitä samoja tukitoimia, joista Kokoomus on innokkaasti leikkaamassa. 

 

Olen Tuomas Kurttilan kanssa täysin samaa mieltä ja esitän tässä samalla julkisen anteeksipyynnön siitä, että kyseisen miehen astuessa virkaansa epäilin kovasti hänen kykyään hoitaa sitä. Kurttila on ollut esimerkillisesti, faktapohjaisesti ja asiallisesti lapsen ja nuorten edun puolella.

 

Tarvitsemme enemmän Tuomas Kurttiloita ja vähemmän Sanni Grahn-Laasosia.Hallituksen koulutuspolitiikalla on kahdet kasvot ja kummatkin ovat rumaa katsottavaa

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Pekka Pylkkönen

Yllättävä juttu muuten että vuodesta 2008 koulutuksen osuus Suomen bruttoarvonlisäyksestä on kasvanut peräti 14%.

Ihan vakavasti tulisi harkita myös opettajien palkkojen leikkaamista henkilöstömäärien sijaan. Kaikilla koulutusasteilla.

Tokikaan opetus ei ole ainoa laman aikana raketoinut sektori, mutta kustannuksiltaan se on varmaan merkittävin mistä ylipäätään voi saada aikaan merkittäviä säästöjä. Koska passiiviset edut ja tuet ovat niin pyhiä että niitä ei voi leikata vaikka aurinko sammuisi.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

En jaksa lähteä opettajien palkka- ja lomakeskusteluun, kun se ei johda yhtään mihinkään. Se on asia, josta ihmiset jaksavat jauhaa vuodesta toiseen ottamatta selvää sen enempää faktoista.

Jos haluaa fiksua tekstiä asiasta kannattaa tutustua tuolta suoraan virkaehtosopimukseen. Sieltä pystyy lukemaan miten esimerkiksi palkanmuodostus tapahtuu ja miten loma-ajat määräytyvät.

http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/opett...

Pekka Pylkkönen

Eivät opettajat minusta liikaa tienaa. Siitä huolimatta koulutuksen kulut ovat kasvaneet hurjaa vauhtia suhteessa muuhun talouteen, eikä kahdesta muusta isosta sektorista, sosiaali- ja terveyspuolelta pysty ilmeisesti poliittisista syistä leikkaamaan.

Toivoisin opettajakunnalta solidaarisuutta opiskelijoita kohtaan tässä tilanteessa. En haluaisi lähteä vaatimaan, koska palkat eivät tosiaan koulutukseen ja työn merkittävyyteen nähden ole mitkään valtavat.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Niinpä niin, ja mikä onkaan se vaihtoehtoinen ratkaisu? Järjestönä OAJ kyllä kertoo olevansa valmis neuvotteluihin mutta kaikkiin mitä on esitetty on järjestön vastaus ei käy. Mikä taas tarkoittaa että kunnat tulevat kehystä pienentämään ja ohjeistamaan että sijaisia ei saa ottaa.

Liikunta on siinä mielessä mielenkintoinen asia kun tietää että jopa kesken koulupäivän käyvät huoltajat autolla kyyditsemässä kullannuppujaan kilometrin parin päässä olevalle urheilukentälle, lisää liikuntaa vaan mutta mitäs jos lisättäisiin sitä hyötyliikuntaa myös ihan omasta toimesta.

Itseasiassa OAJ ajaa omiensa etuja lapsia hyväksi käyttäen.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Totta... unohdin ne sadat vanhemmat, jotka kuskaavat lapsiaan kesken koulupäivän liikuntakentille...

Tällaisten typerien urbaanilegendojen takia lapsia, nuoria ja vanhempia haukutaan ja mollataan ihan turhaan. Toisaalta tässä maailman ajassa suurin osa erityisesti nuorista ja lapsista omaa enemmän järkevää lähdekriittisyyttä ja medialukutaitoa kuin suuri osa aikuisista, joten se toimii onneksi ennemmin puolustuspuheena tulevien sukupolvien vahvuuksista kuin mistään muusta.

Aikuiselta ihmiseltä typerien urbaanilegendojen levittely tai liioittelu taas on vain ja ainoastaan typerää.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Sori vaan mutta tämä "legenda" perustuu liikunnasta vastaavien opettajien kanssa käytyyn keskusteluun, ilmeisesti heidän havaintonsa ovat vain "legendaa". Muistan tulevaisuudessa tästä asiasta kertovia valistaa että heidän tarinansa ovat vain urbaanilegendaa.

PS. Huomaan että et sinäkään löydä sitä mikä heikennys OAJ:lle kävisi? Eikä mikään ihme, sillä sellaista ei ole olemassa.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #6

Noinhan ne legendat lähtee liikkeelle. Juttelin tutun kanssa ja se kertoi.

Mitään totuuspohjaa niillä ei silti tarvitse olla.

En minä usko, että OAJ:lle juuri heikennykset kävisikään. He ovat edunvalvontajärjestö. Ei heidän tehtävänään ole pyrkiä toimimaan lasten tai peruskoulun, vaan opettajien edun mukaisesti. Ei minulla ole mitään harhakuvia siitä järjestönä.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #7

Missähän minä sanoin että tutun kanssa juttelin?
Toki voithan sinä vaapaasti väittää, ettei liikunnantuntia pitävä opettaja lainkaan huomaa miten osa hänen oppilaistaan liikkuu koululta urheilukentälle. Jostain syystä tässä kohtaa luotan omassa työssään tehneen havaintoihin kuin siihen että joku jostain väittää hänen kertoilevan legendaa.

Toimituksen poiminnat