Taukovihko

Hallituksen pölhöpopulististen päätösten numero yksi vuodelta 2015

Hallituksen pölhöpopulisten päätösten voittaja vuodelta 2015

 

Vuosi 2015 on ohi ja Suomen hallitus aloittaa ensimmäisen täyden työvuotensa, ehkä. No kyllä se varmaan kasassa kestää, kun niin paljon ovat toistensa taskuihin sotkeutuneet meidän hallituspuolueet, että varaa ei ole lähteä, vaikka kuinka kiukku olisi.

 

Hallituksen 2015 jää mieleen tietysti eniten siitä, että se kehitti täysin uuden tavan tehdä politiikkaa. Juostaan täysillä päin seinää, oli se perustuslaillinen, työmarkkinapoliittinen tai taloudellisiin realiteetteihin perustuva, jonka jälkeen perutaan päätökset ja kerrotaan, ettei koskaan tätä päätöstä oikeastaan ajateltukaan tehdä. 

 

Hallitus kuitenkin teki myös paljon päätöksiä. Suurin osa niistä oli melkoisen huonoja erityisesti päätöksiä arvioineiden asiantuntijoiden mielestä. Tavalliselle ihmiselle ne olivat suurin osa suorastaan katastrofeja.

 

Nyt onkin hyvä hetki miettiä, mitkä olivat hallituksen huonoimmat pölhöpopulistiset päätökset vuonna 2015. Varhaiskasvatuksen rajaukset ja muut ihan kaikkien huonoiksi tietämät päätökset eivät tähän listalle pääse, sillä niitä ei ole pystynyt ihan oikeasti kukaan perustelemaan millään tavalla järkeviksi.

 

1. Autoveron alennus. 

 

Autoveron alennus toteutettiin, koska Perussuomalaisten piti saada joku lupauksensa läpi. Sehän luonnollisesti korvattiin auton käyttömaksuja nostamalla, jolloin itse asiassa ihan tavalliselle palkansaajalle etu jää käytännössä turhaksi tai jopa tappiolliseksi. 

 

2. Kärkihankkeet

 

Kärkihankkeet pääsevät tässä erittelyssä yhdeksi kokonaisuudeksi. Tosiasiassa ne ovat pelkkää silmänlumetta. Ehkä pahimpana esimerkkinä perusopetuksen kärkihanke, jonka alimitoitettu budjetti on suorastaan naurettava tilanteessa, jossa toisella kädellä leikataan puoli miljardia koulutuksen kaikista tasoista kokonaisuudesssaan.

edit: Korjattu asiavirhe perusopetuksen ja koulutuksen säästöistä. Perusopetuksesta ei säästetä puolta miljardia, vaan koulutuksesta kokonaisuudessaan.

 

3. Yhteiskuntasopimus

 

Deadline, eipäs, juupas, ei onnistu, juupas, eipäs, deadline, ei onnistu, kokeillaan, olemme kokeilleet jo kaikkea, kaikkea ei ole vielä kokeiltu, ei ole meidän käsissämme, me teemme päätökset jne. Jos olisi vaan annettu työmarkkinajärjestöjen tehdä ihan tulopoliittinen sopimus ilman ukaaseja ja pakkolakeja olisi päästy aika paljon helpommalla.

 

4. Ydinvoimakoplaus

 

Halpaa sähköä luotettavilta venäläisiltä kumppaneilta jo 1970-luvulta lähtien. Olli Rehn vastusti Fennovoimaa hyvinkin kärkkäästi siihen asti kunnes politrukeilta tuli käsky Moskovaan ja pienen vierailun jälkeen entinen eurokomissaari suomettui kuin saunova presidentti aikanaan. 

 

Tässä on monta varteenotettavaa vaihtoehtoa, mutta voittaja tulee tällä kertaa aivan hallituksen alkutaipaleelta. Joten tässä hyvät naiset ja herrat, hallituksen pölhöpopulistisin päätös vuodelta 2015

 

Tynkähallituksen muodostaminen ja ministeriyhdistelyt.

 

Meillä on hallituksessa 14 ministeriä. 

 

Ruotsin hallituksessa on 24 ministeriä. 

 

Norjan hallituksessa on 20 ministeriä. 

 

Tanskankin hallituksessa on 17 ministeriä.

 

Meillä on jotain aivan älyttömiä yhdistelmiä, kuten Opetus- ja kulttuuriministeri. Sivistysmaissa opetusministeriökin on usein jaettu usealle toimijalle. Nyt meillä opetusministeri leikkaa 600 miljoonaa perusopetuksesta hymyillen "Kyllä herra valtiovarainministeri" kuin koulutettu snautseri konsanaan ja kertoo seuraavana päivänä kuinka tärkeää on, että selvitetään yleisötilaisuuksien juomavalvonnan säädöksiä kesätapahtumissa.

 

Työ- ja oikeusministeri on saanut jo niin paljon lokaa niskaansa, etten viitsi miestä tässä sen enempää kiusata. Työministerinä varmasti ihan osaa hommansa, mutta kyllähän nyt oikeasti oikeusministeri on alana sellainen, että siinä olisi hyvä olla se juristi, vaikka kuinka ollaan hallituksessa eri mieltä.

 

Meiltä puuttuu kokonaan tiede- ja teknologiaministeri, tulevaisuusministeri ja meidän ympäristöministeriömme on alistettu Keskustan ikiaikaiselle ympäristönvihollinen maatalousministeriölle. Nyt soiden suojelun sijaan niiden ojittamiseen annetaan "biotalouden kärkihankkeen" rahoja tai koulutuksesta, teknologiasta ja kestävästä kehityksestä napsittuja maatalouden rakennerahaston pääomia.

 

Lähimpänä meidän tulevaisuuteen katsovaa ministeriämme on kunta- ja uudistusministeri Vehviläinen, jonka käsitys digitalisaatiosta tuntuu olevan "Laitetaan porukkaa pihalle ja toivotaan, että sillä homma käynnistyy" tai "Jaa digitalisaatio, että tietokoneita pitäisi olla" -joista jälkimmäinen tuntuu ylipäänsä kyllä olevan koko hallituksen käsitys tästä käsitteestä.

 

Ojennankin tässä nöyrän kansalaisen käden ja sallin hallituksen omia seuraavasta listasta itselleen kaikki tarpeelliset ministerinpaikat ilman erillistä korvausta. Se voi olla osa järkevää vuotta 2016 populistisen pölhön 2015 sijaan.

 

Erotetaan työ- ja oikeusministeri eri pesteiksi.

 

Erotetaan opetusministerin ja kulttuuriministerin salkut erillisiksi, voidaan mielellään myös vaihtaa opetusministeri samalla. Kulttuuriministerin tehtäviin lisätään urheiluministerin tehtävät. Erotetaan korkeakoulutus opetusministerin salkusta.

 

Perustetaan tieteen ja teknologian ministeriö, johon nimitetään tiede- ja korkeakouluministerin sekä teknologia- ja tulevaisuusministerin pestit.

 

Erotetaan maatalousministerin ja ympäristöministerin pestit toisistaan.

 

Perustetaan erillinen lapsi- perhe- ja tasa-arvoasioiden ministerin paikka.

 

Perustetaan kansanterveydestä, liikunnasta ja hyvinvoinnista vastaavan ministerin pesti. Nimitykseltään se voi olla vaikkapa kansanterveysministeri, joka on tarpeeksi vanhahtava nimitys kaikille hallitusjäärille.

 

Nämä kaksi edellistä otetaan peruspalveluministerin tehtävistä, jonka hommaksi jää soteuudistuksen ja itsehallintoalueiden järkevä kehittäminen. Siinä on hommaa ihan varmasti tarpeeksi koko ministerikaudeksi ilman noita ylläolevia pestejä.

 

Otetaan käyttöön taas kahden valtiovarainministerin salkut. 

 

Perustetaan energia- ja kestävän kehityksen ministerin salkku. Se toimii teknologia- ja ympäristöministeriön alaisuudessa, ei maatalous- tai elinkeinoministeriön. 

 

Näin voitaisiin saada aikaan ministeriöitä, joilla on edes jonkinlainen järkevä agenda sen sijaan, että nykyiset sekahedelmäsalaattiministerit poukkoilevat asiasta toiseen vailla minkäänlaista järkevää punaista lankaa toiminnassaan.

 

Vain tekemällä järkeviä ja oikeita päätöksiä voidaan saada aikaan järkeviä ja oikeita tuloksia. Demokratian populistinen halventaminen ministerien vähentämiskikkailuilla on vain osoittanut Sipilän kykenemättömyyden hallita minkäänlaisia suurempia kokonaisuuksia ja kyvyttömyyden delegoida asioita eteenpäin. Mikäli meillä olisi järkevä määrä ministeriöitä ja pienemmät agendat ei ehkä Sipilänkään tarvitsisi olla koko ajan niin hermona ja kireänä. Helpottaisi ehkä. Tai sitten ei. 

 

Vielä viimeisenä ehdotuksena, perustetaan ulkoasiainministeriöön toinen ministerinpesti. Sen nimitykseksi tulee ulkoasiainsuhteiden ministeri ja se on tarkoitettu ministerille, joka seuraa Timo Soinia kaikissa tämän tehtävissä ja lähinnä estää Soinia edustamasta Suomea millään tasolla ulkomailla. Hän voi esimerkiksi varata Soinille kivan ravintolan ja paikallisen ravikisan vierailun sillä välin kun virkamiehet ja ulkoasiainsuhteiden ministeri hoitavat asialliset asiat. Näin Soinillekin jäisi enemmän aikaa kirjoitella demokratiaa ja eduskuntaa halventavia plokikirjoituksiaan eikä tarvitsisi kärvistellä työtehtävissä, jotka selvästi ahdistavat liikaa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

--Halpaa sähköä luotettavilta venäläisiltä kumppaneilta jo 1970-luvulta lähtien. Olli Rehn vastusti Fennovoimaa hyvinkin kärkkäästi siihen asti kunnes politrukeilta tuli käsky Moskovaan ja pienen vierailun jälkeen entinen eurokomissaari suomettui kuin saunova presidentti aikanaan.

No venäläinen ydinvoima on toiminut erinomaisesti, ja voimalatkin ovat valmistuneet ajallaan. Mikä siinä mielestäsi on vikana, vai onko voimaloissa se nk. ryssän haju, mistä moskvitshia moitittiin?

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Tässä menettelyssä oli vikaa kaikenlaisine bulvaaniyhtiöineen, paukkuvine aikarajoineen ja rahoitusepäselvyyksineen. Nyt tällä kertaa maksajina ovat kunnallisten sähköyhtiöiden kautta me kansalaiset ilman päätäntävaltaa asiaan.

En vastusta kategorisesti ydinvoimaa. Vastustan kuitenkin tätä tapaa, jolla energiavarmuuttamme sidottiin Venäjän nykytilanteessa agressiivisesti käyttämään energiapolitiikkaan, ulkopolitiikkaan ja turvallisuuspolitiikkaan.

Ja kyllähän Olli Rehnin blogitekstipoistot ja takinkäännöt olivat jopa Perussuomalaisten taikatemppuihin verrattavaa sompailua.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Tähänastiset kokemukset venäläisestä ydinvoimasta ovat puhtaasti positiivisia. Kyllä uraania saa muualtakin tarvittaessa. Ranskalaiset kun tulivat, luulivat olevansa kehitysmaassa, missä kaikki voi lahjoa. Tulos on nähtävissä.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #5

En käsittääkseni ole edelleenkään haukkunut meidän tämänhetkistä ydinvoimaa tai sen laitoksia.

Haukuin tapaa, jolla Fennovoimapäätös tehtiin ja niitä epävarmuustekijöitä joita siihen tällä hetkellä liittyy. Ja jos oikeasti väittää, että Fennovoimassa on toimittu ihan fiksusti ja legitiimisti niin sitten voi saman tien väittää, että Venäjällä on kaikki hyvin muutenkin juuri nyt.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Mielestäni opetusministerin virka tulisi lakkauttaa. Peruskoulua ja lukiota koskevat asiat voisi hoitaa sisäministeri. Muut koulutusasiat voisi antaa kauppa- ja teollisuusministerin hoidettaviksi. Kulttuuriasiat voisi antaa Timo Soinin hoidettaviksi.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

No tässä tilanteessa ministerien pestien vähentäminen ja ministerien työtehtävien lisääminen olisi se kaikken hölmöin vaihtoehto.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Tynkähallituksen muodostaminen ja ministeriyhdistelyt".

Listasta unohtui pari suurenpaa maata kuten
USA 16 ministeriä
Saksa 16 ministeriä
Ranska 16 ministeriä
Espanja 14 ministeriä
Alankomaat 16 ministeriä
Itävalta 13 ministeriä

Väkilukuun suhteutettuna Suomen hallituksessa on ministereitä runsaasti. Tynkähallituksesta puhuminen on höpöpuhetta.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Yhdysvalloilla on ministereiksi verrattavia virkamiehiä vielä kahdeksan tuohon päälle. Lisäksi jokaisella osavaltiolla on omat hallintoelimensä, joten systeemiä ei oikein voi verrata.

Ranskalla on 17 apulaisministeriä noissa ministeriöissä.

Saksassa alueellisilla hallintoelimillä on huomattavasti enemmän valtaa kuin täällä.

Näitä ei voi suoraan verrata, mutta vertailu on järkevää tehdä Suomea lähellä oleviin ja Suomen kokoisiin valtioihin kuten Ruotsi, Tanska ja Norja.

Ja ehkäpä Itävallalla voi olla toimiva systeemi. Meillä ei nyt ainakaan näytä siltä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Mikäli vertailukelpoisissa luvuissa halutan pysyä, virkamiehiä, apulaisministereitä, poliittisia valtiosihteereitä ja muita ministerien avustajia ei ole syytä ottaa mukaan.

Muuten, niiden muiden Suomea lähellä olevien maiden ministerimäärät ovat:
Viro 15
Latvia 14
Liettua 14

Kabinetin koon kohtuullisena pitäminen ei tietenkään tee siitä automaattisesti toimintakykyistä, vaikka ryhmäkoon kohtuullisena pitäminen sitä edistääkin. Ei myöskään ministerien määrän lisääminen myöskään toimintakykyä paranna, kuten sisäisen rapautumisensa murentama Kataisen hallitus osoitti.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #34

Yhdysvalloissa nuo virkamiehet ovat nimenomaan ministerintehtäviä vastaavassa asemassa. Ranskassa taas apulaisministerit ovat käytännössä kakkosministereitä ja toimivat samalla tavalla hallituksessa mukana kuin ministerit, joten näiltä osin kannattaa myös tarkastella mikä se tehtävä on.

Viroa, Latviaa ja Liettuaa ei voida todellakaan verrata olosuhteiltaan ja rakenteiltaan Suomen malliin. Lähimpänä ovat nimenomaan toiset pohjoismaat.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #40

Niinpä. Kun poimintakriteerit ja selitykset valitsee sopivasti, saa aina haluamansa tuloksen. Olipa se sitten uskottava tai ei.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Vihreät ja vihreiden energiapolitiikka = Suomi ja Suomalaiset kärsivät.

Hallituksen toimet ovat mitä ovat, ei niistä monikaan ole eri mieltä, mutta se että Vihreillä olisi jotain kykyjä ratkaista Suomen ongelmat, siihen on yhtä vähän uskojia, kuin nykyhallitukseen.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Jotenkin ihanaa, että ihmiset aina vetoavat siihen että minulla lukee tuo Vihreät tuolla kuvan alla. Olisi aikanaan pitänyt puoluestatuksestani huolimatta laittaa siihen vaikkapa Perussuomalaiset.

Ilmeisesti siis kuitenkin ajatukseni ja kirjoitukseni ovat hyviä, koska ihmiset kerta toisensa jälkeen joutuvat takertumaan vain siihen minkä puolueen jäsen olen :)

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

"Työ- ja oikeusministeri on saanut jo niin paljon lokaa niskaansa, etten viitsi miestä tässä sen enempää kiusata. Työministerinä varmasti ihan osaa hommansa, mutta kyllähän nyt oikeasti oikeusministeri on alana sellainen, että siinä olisi hyvä olla se juristi, vaikka kuinka ollaan hallituksessa eri mieltä."

Sikäli kun nyt tässäkään kirjoituksessa on merkitystä muulla, kuin sillä kuuluissa perstuntumalla, niin haluaisin huomauttaa, että Lindström hommasi oikeusministerinä Rikosseuraamuslaitokselle lisärahoitusta, jotta vankiloita ei jouduta lakkauttamaan. Edellinen hallitus olisi halunnut niitä lakkauttaa, mutta loppupeleissä ei löytynyt kykyä tehdä päätöstä tässä(kään) asiassa. Ja koska itse satun työskentelemään OM:n alaisessa virastossa, niin muista oikeusministereistä en ole kuullut niin paljon positiivista palautetta, kuin nykyisestä. Voihan tietysti olla, että lähtökohdat huomioiden odotuksetkaan eivät olleet korkealla, mutta muita ministereitä tähän asti on lähinnä haukuttu, kun taas Lindströmiä on lähinnä kehuttu.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Hyvä jos näin on.

Minulle on kuitenkin jäänyt Lindströmin omista ulostuloista se olo, että hän ei itsekään koe tuota oikeusministerin pestiä millään tavalla itselleen sopivaksi.

Lisäksi tietysti hiertää miehen käsitykset ihmisten tasa-arvoisuudesta lain edessä ja muutamat muut tällaiset "kansalaisten oikeustajuun" vetoamiset lain sijasta, jotka ovat ihan perusasioita.

Työministerinä hiertää lähinnä se, että usein sanoo olevansa tilanteessa, jossa ei haluaisi olla ja tekevänsä päätöksiä joita ei haluaisi tehdä. Silloin ei ehkä pitäisi niitä tehdä, ministereillä on aika paljon valtaa tässä maassa.

Mutta hyvä jos mies on kerännyt kehuja nimenomaan siellä missä se merkitsee, eli niiden ihmisten parissa, joiden kanssa tekee OM:ssä tai sen vaikutuspiirissä töitä. En ole vaan näitä kehuja nähnyt ulospäin niin ei voi tietystikään tietää.

Jukka Mäkinen

"Lisäksi tietysti hiertää miehen käsitykset ihmisten tasa-arvoisuudesta lain edessä ja muutamat muut tällaiset "kansalaisten oikeustajuun" vetoamiset lain sijasta, jotka ovat ihan perusasioita. "

Lindström taitaa olla oikeusministeri eikä lakiministeri.
Tosin kun oikeusvaltiossa oikeus menee lain edelle, niin Suomessa ei.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #28

Meillä ihmisten kohtelu lain edessä tapahtuu lain mukaisesti eikä se voi perustua mihinkään saivarteluun.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #32

Väärin.
Suomessa ihmisten kohtelu lain edessä tapahtuu lain senhetkisen tulkitsijan tulkinnan mukaisesti, vastoin perustuslain vaatimusta yhdenvertaisuudesta lain edessä.

Räikein esimerkki on tietenkin KKO'n jäsenen vapauttanut tuomio, sillä perusteella, että rikoksesta saatu hyöty oli pieni suhteessa syytetyn suuriin tuloihin. Oikeusvaltio???

Muistaakseni vanhassa tuomarin ohjeessa ohjeistetaan, että jos laki ja oikeus ovat ristiriidassa, niin oikeuden pitäisi voittaa. (sanamuodon voit tarkastaa itse).

Lain mukaan toimittiin Neuvostoliitossa tai Saksassakin kun oikeinajattelua ja rotupuhtautta valvottiin.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #36

Yksittäisen tuomion kohdalta ei voida vetää johtopäätöksiä koko valtion tilanteesta. Suomessa on kansainvälisesti tarkasteltuna ja tasapuolisesti tutkittuna järkevä ja toimiva oikeuslaitos. Kaikessa toiminnassa, jossa ihmiset ovat mukana on tulkinnan- ja väärintulkinnan mahdollisuus, mutta suomalaiset lait ja asetukset ovat verrattain oikeudenmukaiset.

En tiedä tarkoitatko Olaus Petrin tuomarinohjeita tuolla tuomarinohjeistuksella, mutta en sieltä ainakaan suoraan mitään tuollaista kohtaa löydä. Kaikenhan voi toki tulkita aina haluamallaan tavalla varsinkin jos haluaa vaikuttaa olevansa oikeassa.

En tiedä miten nuo alemmat viittaukset liittyvät taas yhtään mihinkään, kun ei tässä olla keskusteltu mistään rotupuhtausasioista. Jos taas yrität luoda jotain näpsäkkää analogiaa niin se menee kyllä täysin ohitse.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #43

"kansainvälisesti tarkasteltuna ja tasapuolisesti tutkittuna"

Tuo "tasapuolinen tutkinta" Suomen kohdalla on aina epäilyttävää, koska lähes kaikkiin kansainvälisiin tarkasteluihin aineisto Suomesta tulee suoraan tutkittavalta. Ja korppihan ei korpin silmää noki.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"2. Kärkihankkeet

Kärkihankkeet pääsevät tässä erittelyssä yhdeksi kokonaisuudeksi. Tosiasiassa ne ovat pelkkää silmänlumetta. Ehkä pahimpana esimerkkinä perusopetuksen kärkihanke, jonka alimitoitettu budjetti on suorastaan naurettava tilanteessa, jossa toisella kädellä leikataan puoli miljardia samaisesta opetuksesta."

Vai on tulossa perusopetukseen puolen miljardinleikkaus. Oletko ihan varma tuosta luvusta? Vai oliko se sittenkin 30 miljoonaa ja sekin koko YSi puolelle. Ja sitten joulun alla tuli tieto että perusopetukseen on lisättiin 20 miljoonaa ryhmäkokojen pienentämiseen, mikä on toki nykyistä summaa pienempi. Perusopetukseen lisätää muuten 4 miljoona ja varhaiskasvatukseen 2 milj.

Ja tuosta edellä mainitusta YSIä koskevasta 30 miljoonasta on reilu 9 miljooonan alenema sillä oletuksella että opiskelija määrä lukioissa alenee.

Vaatii erittäin luovaa laskutaitoa että noista luvuista saa laskettu että perusopetukseen tulee puolen miljardin leikkaus.

Ei edes OAJ väitä että perusopetukseen olisi tulossa puolen miljardin leikkaukset, vaan puhuu koulutuksesta tässä yhteydessä jossa on taitaa olla mukana esim. kirjastojen rakentaminen.

"3. Yhteiskuntasopimus"

Jäsenistön etujen leikkaaminen ei järjestöiltä vain onnistu, nolla ratkaisut ei kuntien taloutta paikkaisi, ne korjausliikeet tullaan tekemään lomautuksin vaikka niiden säästöt kuntien toimintaan ovat kyseenalaiset. Sote puolelta ei lakiteknisistä syistä oikein väkeä vähentää ja teistä ei ole oikein vähennettävää joten jäljelle jää, ikävä kyllä, vain yksi leikkaus suunta.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Tiedätkös nyt täytyy ihan myöntää että meni oma kirjoitus ihan päin mäntyä. Olet täysin oikeassa siinä että kirjoituksesta saa käsityksen että se olisi justiinsa peruskoulu josta puoli miljardia on lähdössä. Huonosti ja väärin kirjoitettu ja pitää korjata asia.

Tiedän siis kyllä noi säästöjen kohteet, mutta kirjoitus meni ihan pieleen. Hyvä että on ihmisiä, jotka jaksaa korjata faktoja.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Tekevälle sattuu joskus virheitä.

Jukka Mäkinen

Perusopetuksessa kärsitään edellisen hallituksen päätöksestä, jossa lasten pakkoruotsitus aikaistetaan. Aivopesu kun kannattaa aloittaa mahdollisimman nuorena, kun vielä on mieli herkkä. Todistetusti toimiva tapa, esimerkkejä riittää historiassa pioneereista jugendeihin.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

En ole sitä mieltä, että ruotsinopetuksen aikaistaminen oli hyvä asia. Aivopesuun vertaaminen on kuitenkin huono vertaus ja valitsemasi analogiat eivät ole siihen oikeastaan mitenkään verrattavissa.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #33

No, siinä mielessä esimerkit eivät ole kohdallaan, että niin Neuvostoliiton pioneereihin kuin Hitler-Jugendiinkin liittyminen oli ainakin nimellisesti vapaaehtoista, kun taas pakkoruotsituksen aivopesu on pakollista kaikille suomenkielisille lapsille, mutta esimerkkeinä ne olivatkin siitä syystä, että jo silloin tajuttiin että nuorena vitsa on väännettävä.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #37

Todellinen vapaaehtoisuus kielissä tulee vasta sitten kun voi valita että voiko koko kieliopinnot (B2)jättää tekemättä. Se että valitsee esim. kolmen joukosta yhden on yhtä pakottavaa kuin nykyinenkin systeemi vain sillä erotuksella että joutuu miettimään mistä pääse helpoiten läpi, mitä kaverit ottivat.

Ja tuo eräiden ajama malli vaati myös lisää rahaa opetukseen, puhumattakaan niistä ongelmista mitä syntyy kun muuttaa paikkakunnalta toiselle. Siinä vaiheessa kun rahoitus- ja muutoista syntyvät ongelmat ovat ratkaistu voidaan palata asiaan.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #39

Tuosta ensimmäisestä kappaleesta olen samaa mieltä valinnanvapauden suhteen ja sen suhteen, että esimerkiksi kielikokeilut eivät oikeastaan ole mitään valinnanvapautta ainakaan opiskelijan näkökulmasta, jos kunnat saavat tehdä päätökset.

Toisaalta olen 19-vuotiaasta intohimoisesta ja mustavalkoisesta pakkoruotsin kiivaasta vastustajasta pikkuhiljaa kääntynyt siihen, että meillä nyt on kaksikielinen maa ja ruotsin opiskelu on siinä ihan luonnollinen osa tätä systeemiä. Minulla ei ole asiasta jyrkkää mielipidettä kumpaankaan suuntaan. Jos kyllä tai ei kysymys kysytään niin totean, että nykyinen systeemi on ihan jees.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #42

Heh, niin siinä käy. Kun on tarpeeksi menetettävää, niin arvot ja periaatteet myydään hissun kissun. Sitä kutsutaan sosialidemokraatiseksi vaimentamiseksi. Ruotsalaisten keksintö. Virkamiehen on tietenkin pakko olla oikeauskoinen, muuten putoaa nomenklatuurasta tyhjän päälle. Eläkkeelle päästessä voi taas vapaasti olla mitä mieltä tahansa, kuten on monta kertaa huomattu.

Itse huomaan hyvin, kun ulkopuolisena ei ole mitään paineita, että joku lähettelisi sähköpostia työnantajalle, tai svenska klubbenilla veljet torppaavat kiusallisena pitämänsä uraa, voi sanoa mitä haluaa. Sananvapaus sen todellisessa merkityksessä, tosin vain suhteessa Suomeen. Täällä kotikulmilla ollaan vaan hiljaa ja hymyillään.

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen Vastaus kommenttiin #45

Roskaa.

Osaan ajatella ihan itse kiitos.

Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #47
Jukka Mäkinen Vastaus kommenttiin #47
Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Vähän asian vierestä mutta itselle stubb, joka toi termin politiikkaan, pilasi pölhöpopulisti sanan toteamalla ensimmäisen kreikan lainapaketin jälkeen että "nyt kreikan asiat on kunnossa, joka muuta väittää on pölhöpopulisti"

Toimituksen poiminnat